Sunday 12 February 2012

SAINS MENYELONGKAR ALAM MISTERI

Oleh
Saharil Hasril Sanin
 
BAGAIMANAKAH agaknya sains mahu menerangkan segala misteri dan insiden mistik di dalam dunia? Bagaimanakah kaedah bagi menjelaskan punca mayat yang bangkit dan bergerak tiba tiba, cahaya api yang terbang di langit seperti piring terbang, tapak kaki Bigfoot, naga Tasik Chini, dan legenda duyung?
 
Setiap kali bulan mengambang, dikatakan haiwan jadi-jadian berleluasa menyerang manusia, fenomena kontroversi ini dipanggil "efek lunar". Ada statistik menyatakan pesakit wad kecemasan hospital bertambah akibat gigitan haiwan (termasuk serigala) semasa bulan mengambang. Bagaimanakah kaedah saintifik dapat menjelaskan fenomena ini?







Bagaimanakah pula mahu menerangkan lembaga hitam yang menjelma dengan wajah yang menyeramka, sehingga  meremangkan bulu roma, keadaan lumpuh semasa tidur kerana dihimpit "hantu tindih", dan ilaian hantu, jembalang dan penunggu di rumah usang?
 
Banyak kajian yang dilakukan oleh ahli sains sejak berkurun lampau bagi menyuluh sinar dan makrifat kepada ketamadunan manusia. Namun masih terlalu banyak pula yang tidak diketahui. segala misteri dan keanehan alam itu kekal tersembunyi daripada pengetahuan kolektif manusia zaman-berzaman.
 
Make apabila penjelasan tidak ditemui, manusia secara semula jadi akan membuat andaian dan menyalahkan alam ghaib. Sekiranya mayat itu bergerak tiba-tiaa, mungkin ada makhluk halus yang menjadi dalangnya. Mungkin juga ada dosa yang mahu dibalas buat pengajaran bagi yang masih hidup. Bunyi mengilai pada waktu malam dikatakan serigala jadi-jadian atau langsuir yang mencari korban. Kilat kilau cahaya di dalam hutan dimaklumkan adalah bunian atau "hantu pelita" yang cuba menyesatkan mangsanya.
 
Sikap menuding pada alam ghaib ini adalah antara yang paling sukar dikikis dalam budaya masyarakat kita walaupun sudah dikritik sejak dahulu. Munsyi Abdullah pernah mempertikaikan kepercayaan orang Melayu pada hantu di dalam karyanya, Hikayat Abdullah lebih sekurun lepas.
 
Profesor Diraja Ungku Aziz juga pernah menulis di dalam Utusan Malaysia, edisi 3 Februari 2002, menyatakan bahawa perangai menyalahkan hantu dan perkara mistik sebagai alasan bagi insiden-insiden pelik itu menunjukkan sebuah masyarakat kolot yang mudah percaya serta tidak suka mempersoalkan, sebuah masyarakat yang tidak saintifik.
 
"Sikap negatif inilah yang menyebabkan berleluasanya cerita orang kena tipu dengan bomoh," tulis beliau. Lalu menyambung, "Sekiranya pada kurun ke-18, terutama di England, orang selalu bertanya, 'Sekiranya betul ada hantu, mana hantu? Kita hendak pergi ke tempat hantu, kita hendak pergi tengok hantu untuk lihat apa-apa manifestasi hantu'."
 
Biasanya, segala yang disangka hantu itu hanya halusinasi atau logamaya, biasan cahaya atau kejadian semula jadi alam. Mayat yang bergerak pula adalah disebabkan kecutan otot, rigor mortis. Lembaga hitam yang merentas pandangan barangkali sekadar berpunca daripada serangga kecil yang melintas  atau lantai. Mungkin juga kerana suasana suram dan jiwa tidak tenteram, minda mudah sahaja mengaitkannya dengan jelmaan hantu.
 
Bunyi hilaian atau suara-suara yang didengar berbual dengan sayup pula selalu dikaitkan dengan deruan udara melalui liang sempit, lalu menerbitkan siulan yang berlainan nada mengikut hembus angin. Ini sering berlaku dalam binaan-binaan usang yang banyak mempunyai rongga atau dinding yang sudah tidak kukuh. Akibat, rumah-rumah lama sering dikatakan sebagai berhantu atau berpenunggu. Keadaan siul angin ini sudah dikaji di piramid-piramid purba, yang memang selalu dibina dengan rongga yang dapat mengeluarkan,"suara". Contohnya, Piramid Maya dapat mengeluarkan gaung seakan­akan kicau burung, dikaitkan dengan talunan akustik bunyi.
 
Fenomena "hantu tindih" pula wujud dalam banyak masyarakat dunia dengan nama yang berlainan;. Di,negara Barat ia dipanggil hag, df Jepun dipanggil kaneshibari, manakala di Turki.dipanggil karabasan. Hampir setiap budaya mempunyai versa hantu tindihnya sendiri,  daripada ma de di Vietnam sehinga ke ogun oru Afrika, kesemuanya melibatkan insiden yang serupa, iaitu seseorang yang, sedang tidur, tidak dapat menggerakkan tubuh seolah-olah,ditindih oleh sesutu yang besar di atasnya.
 
Penjelasan saintifik berkenaan fenomena ini dipanggil kelumpuhan tidur  yang berlaku apa bila minda terjaga di dalam tubuh yang masih dalam keadaan tidur, la sering berlaku, beberapa ketika sebelum kita benar-benar lena (dipanggil hypnagogic trance) atau beberapa jurus sebelum kita benar-benar jaga (dipanggil hypnopompic trance) dan selalunya tidak akan kekal lama. Dalam keadaan separuh celik separuh.bermimpi itu, minda menyangka ada makhluk yang sedang menindih dan mengganggu pergerakan.

Satu lagi hantu yang wujud dalam banyak budaya lain dunia ialah "hantu pelita", sejenis hantu yang dikatakan berbentuk seperti kerdip cahaya yang berlegaran terapung-apung di tengah­tengah hutan. Dikhabarkan mereka yang sesat di malam gelap dalam hutan akan menyangka kelipan pelita itu adalah manusia yang dapat membantu, lalu menjerit memanggil dan mengekornya. Namun kerdipan cahaya itu akan membawanya bertambah jauh ke dalam hutan malah semakin menyesatkannya.
 
Hantu pelita atau dipanggil dwaallicht di Belanda, gwei ho di China dan e1jacho di Sepanyol, disebabkan pelbagai sumber. la mungkin pantulan lampu kenderaan atau lampu rumah, ataupun logamaya akibat biasan cahaya di atmosfera. la mungkin juga fenomena bebola halilintar atau cahaya semula jadi yang terbit dari bumi berpunca daripada kristal kuarza dalam tanah (dipanggil efek piezoelektrik).
 
Cahaya api nekha yang terbit di Sungai Mekong Thailand pun hampir serupa manifestasinya dengan hantu pelita yang muncul terapung-apung pada permukaan Sungai Mekong. Saintis menjelaskan nekha berpunca daripada penguraian bahan-bahan organik di dasar Sungai Mekong, menghasilkan gas yang menyala akibat wujudnya elemen fosfin (fosforus trihidrat) semasa pereputan. Saintis juga berpendapat, banyak kejadian cahaya di angkasa yang selalu dikaitkan dengan piring terbang mungkin dapat dikaitkan dengan fenomena pembakaran bahan organik ini, ataupun bebola halilintar.
 
Fenomena pelik dan mistik yang berlaku dunia turun-temurun dapat ditafsirkan dan diperjelaskan dengan menggunakan kaedah saintifik sebagai insiden semula jadi alam. Kebanyakkan peristiwa yang terjadi itu adalah keadaan semula jadi tindak balas kimia, fizik, dan biologi di permukaan bumi yang tidak ada kena­ mengena dengan kehadiran apa-apa jua makhluk halus.
 
Walaubagaimanapun kita tidak boleh menjadi terlalu curiga dan tidak sekelumit pun mahu mempercayai kewujudan hantu. Sekiranya benar hantu itu tidak wujud, bagaimanakah terlalu banyak orang menjadi saksi kemunculan makhluk ghaib pada sepanjang sejarah?
 
Tidak mungkin semua orang menipu. Malah dalam al­ Quran pun disebut berkenaan alam ghaib ini, contohnya dalam surah Ab-Zariyat, ayat ke-56, yang bermaksud: "Dan Aku tidak mencipta jin dan manusia melainkan bagi mereka menyembah dan beribadat kepada-Ku." Dalam Islam, segala interaksi manusia dengan alam ghaib bukan dengan hantu, tetapi makhluk jin.
 
Pada masa ini, sudah wujud pelbagai pakar dan pengkaji yang cuba mendalami hantu atau jin. Masing-masing cuba menggunakan kaedah sains bagi menerangkan insiden-insiden misteri dan mistik.
 
Namun banyak pula saintis yang mencemuh penggunaan alat-alat canggih bagi mengesan makhluk halus. Menurut mereka, penggunaan peranti elektronik tidak pernah terbukti langsung dapat mengesan makhluk halus. Malah tujuan penggunaannya oleh pemburu-pemburu hantu hanya bagi mengaburkan mata orang ramai bahawa perbuatan mereka itu canggih dan saintifik. Ada saintis mengatakan orang yang sekadar menggunakan kalkulator tidak boleh dilabelkan sebagai ahli maternatik. Maka orang yang sekadar menggunakan peranti-peranti canggih saintifik tidak boleh dilabel sebagai saintis.
 
Walaupun dibidas, kisah-kisah manifestasi hantu dan jin selalu sahaja kita dengar, menjadi buah mulut dan disampaikan turun-temurun, sama ada dialami sendiri atau dibuktikan melalui gambar statik, audio, ataupun video.
 
Kelemahan kaedah sains ialah harus patuh pada hukum empirik yang menyatakan bahawa sesuatu yang tidak dapat dibuktikan, tidak patut dipercayai kesahihannya. Memang banyak fenomena misteri dan mistik berjaya diterangkan menggunakan teknologi saintifik mutakhir ini. Namun sebenarnya, terlalu banyak misteri yang tidak mampu dijawab. Mungkin sains dan teologi perlu bergabung mencari jawapan dan makna segala misteri yang Tuhan sembunyikan.
 
Sesungguhnya ilmu pengetahuan itu umpama sebuah lautan yang amat luas. Namun yang dikurniakan Tuhan kepada manusia hanya setitik daripadanya. Maka tidak wajar kita memperlekehkan setiap fenomena mistik hanya kerana ia tidak boleh dibuktikan secara empirik oleh pengetahuan manusia yang kecil itu.
 
DEWAN KOSMIK JANUARI 2008
Ms 6 hingga 8

KEAJAIBAN AKAL FIKIRAN

SATU unsur sangat menonjol pada penciptaan manusia ialah akal fikiran yang menjadikan insan makhluk istimewa berbanding yang lain sehingga layak menggalas amanah sebagai khalifah di bumi.
 
Islam memandang tinggi akal fikiran kerana ia sumber segala ilmu malah banyak disebut dalam al-Quran.
 
"Jika Kami turunkan al-Quran ini ke atas sebuah gunung, nescaya engkau lihat gunung itu tunduk serta pecah belah kerana takut kepada Allah. Contoh perbandingan ini Kami kemukakan kepada umat manusia, supaya mereka memikirkannya." (a-Hasyr:21)
 
Keutamaan akal fikiran ini ditegaskan Rasulullah s.a.w dalam dalam satu hadis daripada Ibnu Hibban, maksudnya: "Berfikir sesaat lebih baik daripada beribadat setahun."
 
Dalam satu kisah, Abu Said al-Khudri menyampaikan sabda Rasulullah yang bermaksud: "Berilah hak matamu di bidang ibadat!"
 
Sahabat bertanya: "Apakah hak mata di bidang ibadat itu wahai Rasulullah?" Jawab Rasulullah: "Membaca al-Quran, memikirkan isinya dan mengambil pengajaran keajaiban kandungannya."
 
Wahab bin Munabih pula berkata: "Semakin tajam seseorang itu berfikir, semakin berilmulah dia dan apabila dia berilmu, semakin banyaklah amalnya."
 
Al-Ghazali berkata, akal itu mulia dan menjadikan manusia mulia. Melalui akal, manusia mendapat ilmu.


Ibn Khaldun bersetuju akal fikiran (quwwah natiqah) membezakan antara manusia dengan makhluk lain.
 
Menurut Aristotle, jiwa manusia adalah hakikat diri manusia dan potensi berfikir adalah sebahagian darinya, sementara orang bijak pandai berkata 'berfikir itu pelita hati.'
 
Hasan al-Basri r.h berkata: "Sesungguhnya golongan yang berfikir mereka sentiasa mengulangi apa yang mereka ingati, sehinggalah hati mereka dapat berbicara dengan kata-kata hikmah."
 
Lukman al-Hakim berkata: "Sesungguhnya dengan lamanya duduk, aku akan lebih memahami untuk berfikir dan panjang berfikir, petunjuk jalan ke syurga."
 
Imam al-Ghazali menyifatkan akal fikiran sebagai sumber, tempat terbit dan asas ilmu. Ilmu pula apabila dinisbahkan kepada akal ibarat buah kepada pokok, cahaya kepada matahari, pandangan kepada mata.
 
Beliau memberikan empat kategori mengenai akal:
 
i. Akal merujuk kepada suatu sifat yang membezakan manusia dari sekalian haiwan. Akal dalam erti kata ini adalah sifat semula jadi manusia.
 
ii. Akal merujuk kepada ilmu daruri, terhasil apabila seorang mencapai usia tamyiz. Ilmu daruri ialah ilmu membolehkan dikenali perkara wajib, mustahil dan harus pada akal. Contohnya, mustahil seorang manusia di dua tempat pada satu masa.
 
iii. Akal merujuk kepada ilmu pengetahuan diperoleh melalui uji kaji dan pengalaman hidup.
 
iv. Akal merujuk kepada kesempurnaan sifat akal, apabila ia mengetahui akibat setiap perkara dan mengekang syahwat dari menurut kelazatan sementara.
 
Apabila keadaan ini terhasil pada diri seseorang, dia dipanggil 'manusia berakal' kerana yang memandu tindakannya ialah kesedaran dan keinsafan terhadap perbuatannya, bukan dorongan hawa nafsu.
 
Merujuk kepada kategori ketiga, iaitu ilmu yang dipelajari dari pengalaman, perbezaan antara manusia berpunca daripada kemampuan asli akal itu sendiri dan pengalaman dilalui.
 
Bagi kategori keempat, perbezaan manusia kerana berbeza kemampuan mengekang nafsu. Manusia memiliki keupayaan berbeza dalam hal ini, bahkan seseorang mungkin berupaya mengekang nafsu dalam perkara tertentu dan tidak dalam hal lain.
 
Faktor yang boleh dikaitkan dengan akal fikiran dalam perbezaan ini ialah ilmu yang menyedarkan seseorang mengenai kemudaratan, akibat hawa nafsu. Seorang yang berilmu lebih mampu menjauhi maksiat berbanding si jahil kerana lebih tahu kemudaratannya.
 
Akal fikiran membolehkan manusia menilai baik dan buruk, mampu membezakan di antara yang benar dan palsu, bersih dan kotor, untung atau rugi, malah memandu untuk mengenal diri dan Penciptanya.
 
Penggunaan daya fikir yang tinggi dan lebih serius membolehkan manusia mencapai ketamadunan dan kemajuan dalam pelbagai lapangan.
 
Umat Islam satu ketika mampu meraih kegemilangan apabila menggunakan kemampuan daya fikir yang tinggi, sebagaimana ditonjolkan tokoh Muslim seperti Jabir bin Haiyan, al-Kindi, al-Khwarizmi, al-Farabi dan banyak lagi.

AL-KHINDI
Al-Kindi (801-873) misalnya, cukup terkenal di Barat dengan nama Alkindus, seorang cerdik pandai Arab dalam pelbagai bidang, terutama sains, astrologi, kosmologi, logik, matematik, muzik, fizik, psikologi dan meteorologi.
 
Kisah seorang Barat, Isaac Newton (1643-1927), iaitu seorang ahli fizik, matematik, falsafah dan astronomi yang terkenal dengan penemuan formula graviti wajar juga diambil pengajaran.
 
Sejak lahir beliau tidak pernah melihat bapanya bekerja sebagai petani, kerana beberapa bulan sebelum lahir bapanya meninggal. Kehidupan beliau sangat susah, namun masih berpeluang mendapat ijazah sarjana muda pada usia 22 tahun.
 
Pada suatu malam, beliau berjalan-jalan di sekitar kebun sambil berfikir dan memerhatikan keadaan sekeliling. Tanpa sedar, fikirannya berakhir pada satu persoalan; mengapa bulan bergerak mengelilingi bumi?
 
Selepas letih berjalan dan tidak mendapat jawapan, beliau berehat di bawah pohon epal. Tiba-tiba buah epal jatuh berdekatannya.
 
Kejadian itu menimbulkan persoalan di dalam benaknya. Mengapa buah itu harus jatuh tepat di bawahnya dan tidak ke sekitarnya atau ke atas?
 
Beliau berfikir lagi hingga menemui satu kesimpulan, iaitu buah epal jatuh ke bawah kerana adanya tarikan dari bumi dan daya seperti itu dinamakan daya graviti. Ia bukan saja berlaku pada bumi, malah planet lain termasuk bulan, bintang dan matahari mempunyai daya gravitinya.
 
Demikianlah dengan kemampuan dan kehebatan akal fikiran. Bahkan, dengan fikiran yang sihat dapat memupuk keimanan kepada Allah serta menolak perkara bersifat tahyul dan khurafat.
 
metro jumaat 17 april 09
PEMERIKSAAN KESIHATAN JARAK JAUH MELALUI GABUNGAN KAEDAH PERUBATAN APPLIED KINESOLOGI & KEROHANIAN ISLAM (PEMERIKSAAN SECARA PERCUMA)

 AIR GELOMBANG TENAGA GMSUE:: diproses melalui proses pengionan menghasilkan air beralkali yang mengandungi kandungan oksigen yang tinggi & mampu meneutralkan asid di dalam tubuh. Air ini mempunyai khasiat Anti-Toksin & pembersih darah secara semulajadi.

Air Gelombang Tenaga Gmsue telah ditambah dengan Gelombang Tenaga Hayat & spiritual Yang tinggi dan sangat baik untuk membantu menambah Tenaga Spiritual, Mental & fizikal di samping dapat membantu memperkuatkan sistem Pertahanan Tubuh, Rohani & Jasmani. Ianya juga membantu mempercepatkan proses penyembuhan secara semulajadi.


SELENDANG INDERA SEGARA

SELENDANG TUNGGAK ALAM

SELENDANG YANG TELAH DIMASUKKAN KHAFIAT-KHAFIAT, AYA-AYAT AL-QURAN & DOA-DOA MUSTAJAB.


(AMAZING GROUP)- GHOST BUSTER -